Un element important in terapia de revenire din oboseala cronica sunt suplimentele. Personal ma bazez in primul rand pe alimentatie si intotdeauna recomand imbunatatirea dietei cu surse integrale din nutrientii esentiali echilibrului hormonal. Totusi, datorita agliculturii intensive practicate in ultimii ani, si a faptului ca mare parte din persoanele aflate in terapie se aprovizioneaza din supermarket, rareori avand acces la alimente crescute organic de producatori locali, o mare parte din legume si fructe nu au aceleasi proprietati nutritive asa cum am fost invatati sa credem. Rezulta deci o alimentatie deficitara in nutrienti cheie, chiar daca in teorie ne alimentam corect.

Imi amintesc aici de postarea unei doamne (imi cer scuze, am uitat numele ca sa o pot gasi din nou) care a avut curiozitatea sa masoare nivelul de vitamina C din fructele si legumele standard din supermarket. Surpriza, sau nu, portocalele abia daca mai aveau ceva urme din aceasta vitamina, iar restul legmelor nici atat.

Astfel, in protocoalele nutritionale terapeutice vei gasi intotdeasuna, pe langa retete delicioase si planuri alimentare, o lista personalizata si etapizata de suplimente si plante adaptogene pentru a sustine functia suprarenalelor si a readuce corpul in echilibru mai rapid si mai usor.

Suplimente care sustin revenirea din oboseala cronica

  • ashwagandha si in general plantele adaptogene (maca, rhodiola, schizandra)
  • busuioc sfânt (tulsi)
  • Ulei de pește (EPA / DHA) – capsule, dar si aport crescut prin alimentatie. Cautati suplimente cu grad terapeutic (cel putin 1000mg omega 3/capsula), iar la alimente cresteti aportul de: peste oceanic mic, unt organic, seminte de in, canepa, dovleac. Cele mai bune surse sunt cele marine, icrele (in special icrele negre si rosii), pestele oceanic de apa rece (somon, sardine, hering, macrou, ficat de cod), unele crustacee, alge, oua de la gaini in a caror hrana s-au folosit seminte cu omega 3, organe de animale (in special creier, maduva si testicule), unele alge.
    (http://www.cristianmargarit.ro/2010/08/suplimente-cu-omega-3-epa-dha/ ©Cristian Margarit)
  • Magneziu – de preferat extern prin ulei de magneziu si bai cu saruri Epsom. Gasiti ulei de magneziu la Favisan, la orice farmacie
  • vitamina B5
  • vitamina B12
  • Vitamina D3
  • Zinc

Gasirea suplimentelor corecte poate fi dificila datorita posibilelor interactiuni cu medicamentele alopate (in caz ca urmezi deja un tratament specific), de aceea e bine sa te consulti intotdeauna cu medicul tau inainte de a lua orice supliment.

Avand in vedere ca problemele digestive joaca un rol imens in dezechilibrele hormonale, este putin probabil ca suplimentele sa fie digerate correct si absorbite mai bine decat mancarea in sine. O dieta pe baza de alimente integrale este cea mai buna metoda pentru a obtine toti nutrientii de care organismul tau are nevoie, astfel ca accentul trebuie sa fie in primul rand pe imbunatatirea dietei inainte de a te gandi la suplimente.

Idei de baza in utilizatea suplimentelor

  • Sustine mai intai capacitatea corpului de a absorbi nutrientii din mancare si vindecarea intestinelor inainte de a tinti prin suplimente alte aspecte;
  • Citeste etichetele de pe suplimente, pentru ca multe pot contine formule pe baza de gluten, produse lactate sau soia;
  • Asculta-ti corpul si intelege ca nevoile tale de suplimentare se vor schimba pe parcursul procesului de vindecare;
  • Asigura-te ca vitaminele si mineralele sunt intr-o forma biodisponibila, iar dozajul este adecvat nevoilor tale; informatiile astea se gasesc de obicei pe situl producatorului sau pe eticheta;
  • Verifica suplimentele sa nu contina ingredient modificate genetic;
  • Incearca unul, maxim doua suplimente pe rand pentru a testa eficacitatea acestora. Coplesirea unui organism aflat in process de vindecare cu prea multe suplimente poate fi contraproductiv;
  • Fii constient ca nevoile tale individuale sunt diferite asa ca apeleaza intotdeauna la consiliere personalizata.

In tratamentul de revenire din oboseala cronica trebuie evitate complet substantele excitante, chiar si cele mai blande. Vorbim aici de cafea, ceai verde, ciocolata, cacao, bauturi energizante, bauturi indulcite cu zahar, ceai de ghimbir (puternic energizant). Atentia se indreapta catre plantele ADAPTOGENE – adica acele plante care sustin organismul in procesul de refacere, indifferent de nevoile de moment. Eu le spun plante care te lasa sa dormi, pentru ca orice excitant nervos (de tip ceai, cafea, pe mine ma tine treaza si imi accentueaza bruxismul, adica strang din dinti). Adaptogenii sunt o clasa unica de plante vindecatoare: ele ajuta la echilibrare, restaurarea si protejarea organismului – nu au o actiune specifica ci va ajuta sa raspundeti la orice influenta sau stressor, normalizand functiile fiziologice.

Naturopatul Marcelle Pick de la Women to women sustine ca plante adaptogene pot reincarca glandele suprarenale, calibrand raspunsul natural la stress. Adaptogenii includ: Ashwaganda, astragalus, lemn dulce, tulsi, rhodiola, unele ciuperci.

Potrivit lui Jan Whiticomb (vezi articolul sau de pe lifeextension.com, exista 16 plante adaptogene dovedite prin diverse studii.

Uleiurile esentiale sunt, iarasi, un ajutor valoros pe care va recomand sa il folositi cu incredere, atat timp cat uleiurile sunt de calitate terapeutica. O reteta interesanta de ulei pentru masajul local al suprarenalelor, in special atunci cand nu puteti dormi, am gasit pe situl wholenewmom.com.

 

Amestecati intr-o sticluta ulei essential de rozmarin cu ulei de cuisoare intr-o baza de ulei vegetal pentru uz cosmetic (cel de migdale e bun). Puteti face amestecul direct in palma – puneti cate o picatura din fiecare ulei essential + 2-3 picaturi de ulei vegetal si masati usor zona de jos a spatelui, acolo unde se afla rinichii si glandele suprarenale.
Din punctul meu de vedere, simplu fapt ca masezi cu blandete zona respectiva ajuta enorm, peste care se adauga efectele uleiurilor esentiale.

Tu cat de obosita esti?

Pentru un regim personalizat si o evaluare aprofundata a starii de oboseala te invit sa planifici o sedinta online de consiliere

Daca ai deja o stare accentuata de oboseala trimite-mi intrebarile tale la mihaela@foodfairy.ro sau citeste articolul meu despre Oboseala Cronica pentru redomandari punctuale despre cum poti reveni in echilibru.