Un platou de aperitive gourmet vegan este intotdeauna o idee buna. Nu vorbesc despre situatia in care vrei sa iti impresionezi invitatii, fie ei omnivori sau vegetarieni, de postul Craciunului sau provocarea de a gati astfel de retete….toate motive intemeiate pentru a te apuca de treaba. Eu am facut acest platou pur si simplu pentru placerea mea personala, si va indemn sa faceti asemenea! Credeti-ma, imediat ce am tras ultimul cadru de care sa fiu cat de cat multumita am savurat cu maxima incantare ce vedeti in imagine. M-am simtit ca la cel mai luxos banchet, doar ca totul era curat, natural, hranitor si cruelty free. Nici o gasca nu a murit indopata cu teava pe gat si ficatul explodat pentru ca eu sa am acest mic moment de placere foodie.

platou vegan

Daca vrei sa faci retetele pentru masa de Craciun trebuie sa stii ca ai nevoie de pregatiri in avans cu minim 3 zile.

Branza de migdale (cruda, natural fermentata) + Branza de migdale cu ulei aromat (coapta)

Pentru ambele bile de branza am folosit cam 200g migdale decojite. Pana la un punct procesul este acelasi. Am format 2 bile, una am lasat-o la maturat in tifon si pe cealalta am copt-o si am lasat-o la marinat in ulei aromat.

Ingrediente comune: 200g migdale, 100ml apa, sare, fulgi de drojdie inactiva, suc de lamaie 1lg.

Separat: mucegai alb (razuit de pe o bucata veche de branza) // ulei de masline, usturoi, rozmarin, cimbru, oregano.

Hidrateaza nucile peste noapte. A doua zi clateste-le si paseaza-le la blender cu apa in cantitate egala. Paseaza impreuna cu sare si fulgi de drojdie pana se formeaza o crema groasa fina. Mai bine adaugi apa treptat pe  masura ce pasezi.
Aseaza o bucata de panza de tifon in strat dublu peste o sita deasupra unui bol si toarna compozitia acolo. Strange panza si preseaza usor excesul de lichid. Nu e nevoie sa storci foarte tare, textura e cea de branza de vaci moale. Acopera compozitia uniform cu tifon si lasa peste noapte la frigider.   A doua zi ai obtinut o branza moale de migdale pe care fie o poti lasa in continuare la maturat, fie o poti coace la cuptor usor pentru a deveni mai ferma, dar totusi cremoasa. Am impartit compozitia in 2 bile egale.

platou vegan

Pentru branza cu ierburi am asezat branza intr-un vas micut ceramic (ramekin) uns cu putin ulei si am copt 20 min la foc mediu. Separat am infuzat ulei de masline intr-o tigaie cu 50ml ulei de masline, un catel de usturoi feliat si ierburi proaspete. Atentie, doar am incalzit usor pentru a se elibera aromele.  Dupa ce am scos branza din cuptor am turnat uleiul peste si am mai lasat o zi la rece. Poate fi consumata pe loc, eu am asteptat ca toate ingredientele platoului sa fie gata pentru pozat (numai bine caci branza s-a aromat frumos cu uleiul). O reteta foarte bine detaliata vizual gasiti aici.

Pentru crema maturata am razuit de pe o coaja de branza veche putin mucegai alb si am intins pe cea de-a doua bila formata. Am invelit din nou in tifon si am lasat in frigider in compartimentul pentru oua, cel cu capac de plastic. Daca as fi avut o debara mai racoroasa as fi lasat acolo. Iar daca as fi avut rabdare as fi lasat cel putin 2 saptamani la maturat.
Alta varianta pentru a initia procesul de fermentatie este sa folositi kefir de apa, rejuvelac sau orice alt lichid natural fermentat. Chiar si o lingurita de miso merge, sau putina zeama de la muraturi.

branza migdale

Pateu  de ciuperci tartinabil

Ingrediente: ciuperci champignion 500g, ulei de masline, usturoi, vin alb, sare, piper, cimbru, pasta miso,  ulei de cocos, apa de la o conserva de naut.

Am tras la tigaie in cel mai clasic mod cu putinta ciuperci cu ulei de masline, usturoi, cimbru si vin alb. Am sotat pana s-a evaporat aproape tot lichidul. Din apa de la o conserva de naut, sare si 200ml ulei de cocos cald am mixat o spuma care la frigider s-a intarit si a devenit un fel de unt vegetal tartinabil. Ingredientul asta il aveam pregatit in avans.
Am pasat ciupercile impreuna cu 2 linguri pline de unt, o lingurita de pasta miso si am potrivit gustul cu sare si piper. Pasati la consistenta dorita, eu l-am lasat mai texturat, dar puteti face o crema fina. Datorita untului de cocos se intareste si isi mentine forma.

platou vegan

Chiftelute de quinoa tricolora

Ingrediente: quinoa tricolora, condimente pentru carne, sare, piper, radacinoase (morcov, pastarnac).

Secretul acestor chiftele sunt condimentele, sau un mustar bun pentru a drege gustul in caz ca e prea fad 🙂  Am folosit un rest de quinoa tricolora BIO de la Via Naturalia din masa Minei pentru pranz, legume ramase de la supa, seminte de in rasnite si mix de condimente pentru carnati. Deci practic reteta asta e o intamplare, o combinatie din resturi de la alte mancaruri.
Modul corect de a prepara quinoa – dupa hidratare de minim 2 ore (eu le las peste noapte pur si simplu) se spala in mai multe ape frecand usor bobitele intre palme. Se fierbe cu apa cat sa le acopere cu un deget (mic 🙂 Mai intai la foc mare pana da in clocot, apoi cu capac si focul la minim pentru 15 minute. Dupa ce opresti focul mai lasa 5 minute cu capac sa infloreasca apoi scoate pe un vas larg si vantura cu furculita pana se racoreste.
Pentru chiftele am pasat legumele fierte cu furculita (sau in vas cu lama S) si am format compozitia imprena cu quinoa, seminte de in rasnite, condiment, sare, piper. Mai puteti adauga patrunjel si marar tocat fin, usturoi ras. Am format bilute micute pe care le-am copt pe hartie de copt timp de 20 minute la 180 grade. Nu e nevoie sa le rumeniti/coaceti prea tare pentru ca se vor usca si nu mai au nici un gust.

Hummus cu sfecla coapta

Ingrediente: 2 conserve naut fiert, 2 lg tahini, 1 sfecla coapta micuta, sare, piper, sucul de la 1/2 lamaie.

Am pasat toate ingredientele la blender. Sfecla coapta tin tot timpul in frigider, fac cam 2 kg odata. Dupa ce le curat de coaja, le feliez si pe pastrez in caserola cu sare si ulei de masline. Fara otet sau lamaie tin doar cateva zile, asa ca le folosesc la tot felul de retete.

15224578_1392013014143730_87032438_o

Extras: avocado cu dukkah, andive, castraveti, morcov, ridichi, masline uscate, crakers cu tarate.
Dukkah este un condiment libanez din migdale, susan si alune prajite, sare, coriandru si fulgi de drojdie inactiva (completarea mea).

Optional: varza murata tocata fin cu sumac, rosii uscate, grisine, carrot lox.

Cum ti se pare? Ce zici, le incerci?