[vc_row][vc_column][vc_column_text]Doua lucruri m-au determinat sa scriu articolul asta. Simplific toata discutia si pun hasgtaguri: #meatfreeweek + “iubește-ți pauza de prânz”, sau #‎13ZeroZeroFix

Prima este campania Meet Free Week al carei mesaj e simplu, intre 1 si 8 august 2016 e saptamana fara carne. Un fel de internationala sper sa devina, deocamdata e in Australia si Marea Britanie. Exista un site, exista retete, exista si o asociatie anti-cancer care sustine acest proiect. Treaba e buna!

[/vc_column_text][vc_single_image image=”759″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]Imagine lor de promovare mi-a atras atentia pe Instagram in stransa legatura cu urmatorul motiv pentru care scriu acest articol. Proiectul iubeste-ti pauza de pranz este ori o schema foarte smechera de promovare a berii Ciuc 0% care a fost gandita special sa creasca asa ca o poveste faina si inocenta, ori chiar e idea lui Radu Cookatar de incurajare a meselor de pranz printre corporatistii care ingroasa straturile de firmituri din tastaturi. Very very smart! Proiectului li s-au alaturat apoi cu un boost de carisma si fun Oana Chicineta si Florin Itu.

Intr-o zi, dupa ce am vazut o postare in care se oferea drept idee de pranz o salata de fasole cu carnati, mi-am zis….maaan, for fuck’s sake, fasole cu carnati la pranz plus bere ….n-as vrea sa fiu colega de birou cu ala! Si apoi, ce facem cu toti vegetarienii/veganii care sunt nevoiti sa-mi rontaie covrigieii si sandwichurile flescaite cu hummus de la FruFru tot pe tastatura?

Say no more, Foodfairy comes to the rescue!

Iata deci, in spiritul #‎13ZeroZeroFix, 5 idei de pranzuri vegetariene pe care le poti lua la birou. Sincer nu stiu daca merg cu bere, da nici nu-mi bat capul cu asta.

Nu am pus retete de burgeri fara carne pentru ca sandwich cu legume si branza gasiti pe toate drumurile 🙂  iar adevaratul si unicul burger vegan in town il veti gasi la Vitamina din toamna. Pana atunci imi pastrez reteta secreta si va spun atat – Burger cu vinete grill, rucola si haloumi de la Vivo Fusion Street Food. E ovo-lacto dar e ataaat de bun![/vc_column_text][vc_single_image image=”777″ img_size=”960×359″ alignment=”center”][vc_column_text]Luni – Salata de fasole cu avocado si verdeata

Trebuia sa o fac pe asta! Sunt ataaatea lucruri misto pe care poti sa le pui langa fasole ca sa fie bine si fara carnati. No, bacon is not what I had in mind : )

Ai nevoie de o conserva de fasole (alba, rosie, colorata, combinata, cum vrei) + un avocado bine copt + o ceapa mica rosie + 2 legaturi de patrunjel + o legatura de marar + un pumn de rosii cherry + 2 linguri cu seminte de canepa + fulgi de chilli + un praf de sumac, sare si piper + o lingura de otet balsamic + o lingura de ulei de masline.
Dimineata, inainte sa pleci mixeaza condimentele cu ulei, otet si ceapa feliata intr-un borcan mic cu capac inchis etans. Pregateste toate celelalte ingrediente (spalate, scurse, tocate, feliate etc) intr-o caserola de sticla.

La ora pranzului toarna amestecul din borcan peste salata.[/vc_column_text][vc_single_image image=”776″ img_size=”960×359″ alignment=”center”][vc_column_text]Marti – Ratatouille de sezon

Pentru o portie generoasa ai nevoie de: O vanata, un dovlecel mediu, un ardei kapia mare, 2 rosii zemoase pentru gatit, o ceapa si 2-3 catei de usturoi, 3 lg ulei de masline, o lingura de capere, un ardei iute mic (sau cat vrei tu), un pumn cu frunze de busuioc si 3 fire de cimbru proaspat.
Pregateste legumele, spala-le, taie totul cuburi potritive, ceapa si usturoiul toaca-le fin. Poti face operatiunea asta seara ca sa poti sota totul rapid in 15 min dimineata.

Incinge bine o tigaie incapatoare, soteaza ceapa, usturoiul pana se inmoaie usor, adauga vinetele si dovleceii si soteaza la foc mediu amestecat constant timp de 10 minute pana ce vinetele se rumenesc si se inmoaie. Adauga ardeii si rosiile pentru inca 5 minute pe foc pana se moaie toate legumele, dar raman ferme, nu flescaite ca o zacusca esuata. La final pune verdeata tocata, un praf de sare si inca o lingura de ulei. Rastoarna intr-o caserola de sticla cu capac. Serveste cu paine cu maia proaspata, cuscus, paste sau orez simplu fiert.

Si mai simplu de atat ar fi sa coci legumele cuburi la cuptor pe hartie de copt dupa ce le-ai uns cu pesto de busuioc. O sa iasa o combinatie mai uscata, dar care merge extra bine cu paste scurte si extra ulei de masline.[/vc_column_text][vc_single_image image=”775″ img_size=”960×359″ alignment=”center”][vc_column_text]Miercuri – Stir-fry la rece (raw) cu noodles

Legumele le “gatesti” cu o seara inainte – spala, curata si pregateste un pumn de conopida si broccoli taiate buchete cat mai mici fara sa fie faramitate prea tare + o mana de ciuperci champignion curatate si taiate in 4 + un dovlecel mic taiat felii groase de 0.5cm + un ardei kapia rosu taiat cuburi mari.
Intr-un bol incapator de sticla fa un mix din 4 linguri sos de soia, o lingura ulei de susan, 4 linguri ulei de masline, fulgi de chilli, 1cm ghimbir ras fin, 1 catel de usturoi ras fin – arunca legumele in aceasta marinata si amesteca bine pana se imbraca toate in sos. Acopera cu folie sau un capac etans si da la frigider pana a doua zi.

Dimineata inmoaie in apa clocotita (sau in ceai verde) o portie de noodles (eu prefer soba noodles, de hrisca), scurge-i bine, aseaza-i intr-o caserola de sticla incapatoare si pune deasupra legumele marinate cu tot cu sosul in care au stat. Cand servesti adauga un pumn de arahide prajite si extra sos de soia pe care il vei lua bineinteles cu tine.

!pont – never ever sa nu pui rosii in combinatia asta de legume. O sa se acreasca si o sa aiba gust de stricat toata mancarea. Plus ca n-au nici o treaba cu sosul de soia.
Cu cat legumele sunt cuburi mai mici, cu atat de vor marina mai tare. Daca le tai fasii cu feliatorul de cartofi sau un spiralator de legume va arata mai fain.[/vc_column_text][vc_single_image image=”773″ img_size=”960×359″ alignment=”center”][vc_column_text]Joi – sandwich cu legume grill si pesto de busuioc

Cine n-are tigaie grill sa-si cumperi. Neaparat de fonta de la Turnatoria de Fonta MAE din Iasi.

Seara vrei sa mananci, nu? Bien. Fa-ti un gratar cu ciuperci pleurotus, vinete, dovlecei, ardei kapia in portie dubla si pune jumatate deoparte pentru a doua zi.

Pentru grill de legume eu fac un dressing de mustar, ulei de masline, suc de lamiae si ierburi provence (dar merge siguuuur si un zataar). Le ungi cu chestia asta si le arunci pe grill.
Pe o bagheta de la Pain Plesir sau Brutaria Colt de Paine ungi un strat generos de pesto, asezi o mana de rucola si una de vlastari, legumele reci stropite cu otet balsamic, adaugi si niste rosii feliate dupa care ungi iar cu pesto pe capac. Bine, daca tii neaparat pune si o felie de telemea de capra sau crema de branza. Vezi ce-a mai adus bun Marius in Bacanie, la capitoul branzeturi sta bine de tot.

Sandwich-ul il faci atat de mare cat simt tu ca o sa poti duce :)[/vc_column_text][vc_single_image image=”772″ img_size=”960×359″ alignment=”center”][vc_column_text]Vineri – Cuscus cu naut si verdeturi

Ceva mai simplu si mai bun de atat nu cred ca exista! Reteta asta este my all time favourite si am incercat-o de multe ori, de fiecare daca cu din ce in ce mai mult patrunjel : ))

Ai nevoie de: o cana de cuscus (de preferat bio, din grau integral), o cutie de naut fiert de la Sun Food, un dovlecel mediu, 2 legaturi de patrunjel, o legatura de marar, ardei gras/kapia, tofu sau telemea, o mana de masline uscate, 2-3 rosii deshidratate in ulei, o lingura de capere, ulei de masline de calitate, amestec de flori si mirodenii de la Sonnentor, zeama de la o lamaie. Aici merg numa bine niste rosii cherry grave rau de tot de la Tomatina! Si extra fun – mix de alune cu merisor de la Solaris.

Procesul e simplu, hidratezi cuscus-ul 10 minute in apa fierbinte cu capac si apoi il vanturi cu furculita. Atentie sa pui apa doar cat sa il acopere. Adauga restul ingredientelor dupa ce s-a racorit complet, altfel o sa flescaiasca legumele pana la ora pranzului.

Scurge si clateste nautul. Dovlecelul feliaza-l peelerul de cartofi in fasii frumoase. Toaca verdeata si rosiile deshidratate. Amesteca totul, potriveste de sare, piper, ulei si suc de lamaie. Pune in caserola de sticla.[/vc_column_text][vc_column_text]

Ce se intasmpla cand mananci bine, sanatos si intelligent la pranz? Neaparat pana in ora 14:30 – 15:00? Pai in primul rand nu-ti mai e foame ca turbatul la ora 4, nu mai ai caderi de glicemie dupamiaza si reusesti sa ajungi seara acasa fara sa rupi frigiderul. Asta pe langa ca vei fi mai focusat, productive si te vei simti  pur si simplu “hranit”. Corpul simte cand il ingrijesti si te recompenseaza cu quess what…stare de bine!

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Surse foto:
http://robinrobertson.com
http://cookieandkate.com[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]